زندگی یعنی روابط پایدار و صمیمانه

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

خوش رفتاری(گفتار شایسته) در خانواده

حسن خلق و رفتار خوب باعث افزایش محبت و صمیمیت بین زوج های جوان می شود. یکی از موارد حسن خلق در خانواده گفتگو کردن به نحوه شایسته و سازنده است.

وقتی زن و شوهر با القاب خوب و با احترام یکدیگر را صدا می کنند و یکدیگر را تکریم می کنند باعث می شود که احساس ارزشمندی آنها افزایش یابد و احساس کنند که هریک در نظر دیگری ارزش دارد.

یکی از ملاک های کامل شدن دین و ایمان در اسلام  خوش رفتاری با خانواده است.(۱)

منابع:

۱. الامام الباقرعلیه السلام: «إِنَ‏ أَکْمَلَ‏ الْمُؤْمِنِینَ‏ إِیمَاناً أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً». الکافی (ط - الإسلامیة) ، ج‏۲ ،باب حسن الخلق ..... ص : ۹۹

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰

اهداف ازدواج

اهداف و مقصود انسان‌ها از ازدواج در کیفیت زندگی زناشویی مؤثر است. این اهداف متفاوت در نظر انسان‌ها عبارت‌اند از

۱. ازدواج به خاطر ارضای جنسی

۲. ازدواج به خاطر بقای نسل

۳. انگیزه از تشکیل خانواده مشارکت زوجین با یکدیگر می‌باشد.

البته اسلام هدف و انگیزه‌ای را به ما ارائه می‌دهد که هم سه مورد قبل را شامل می‌شود هم کامل‌تر از آن‌ها است. در منابع دینی به انگیزه رسیدن به آرامش و تربیت نسل توحیدی اشاره‌شده است.

ازجمله مسائلی که در تحقق آرامش مؤثر است ارضای جنسی زوجین و مشارکت آن‌ها در زندگی است. تربیت نسل توحیدی هم انگیزه بقای نسل را محقق می‌کند.

منابع:

۱. عباس پسندیده (۱۳۹۱)، کتاب رضایت زناشویی، قم، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث

۲. وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُون، سوره روم، آیه

۲۱

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

مادر در دوران بارداری

پژوهش‌ها نشان داده است که احوالات، افکار، احساسات و تمام افعال و حرکات مادر در دوران بارداری بر روی جنین تأثیر بسزایی دارد حتی اگر مادر در این دوران به قرآن گوش دهد یا قرآن تلاوت کند نوزاد بعد از تولد با قرآن انس بیشتری خواهد داشت.

اگر مادر افسرده باشد یا استرس بیش‌ازحد و اضطراب داشته باشد هم اثر منفی بر جنین می‌گذارد و هم احتمال مبتلا شدن بچه به آسیب‌های روحی را افزایش می‌دهد. آرامش روانی در دوران بارداری اثرات مثبتی بر روی جنین به دنبال دارد البته اطرافیان او در تحقق این آرامش سهم زیادی دارند.

اگر مادر گناهی مرتکب شود مثلاً دروغ بگوید، غیبت کند و یا مال حرامی را بخورد باعث اثرات منفی بر روح و روان پاک جنین می‌شود. در روایتی پیغمبر صلی اله علیه و آله به این موضوع اشاره‌کرده و فرموده است: «سعادتمند کسی است که در شکم مادرش سعادتمند است و بدبخت کسی است که در شکم مادرش شقی است»(۱)

شبهه: آیا شقی بودن و سعادتمند بودن در شکم مادر نشانه جبر در اعمال نیست؟

پاسخ: برای اینکه این مسئله برای ما روشن شود امام موسی کاظم (ع) می‌فرمایند: «شقی کسی است که وقتی در شکم مادرش است، خداوند می‌داند و علم دارد که او در آینده اعمال انسان‌های بدبخت و بدکار را انجام خواهد داد و سعادتمند کسی است که درحالی‌که در شکم مادرش است خداوند علم دارد و می‌داند که در آینده فرد صالح و نیکوکاری خواهد بود.»(۲) پس علم خداوند به بدبخت بودن یا سعادتمند بودن انسان‌ها آن‌ها را مجبور به افعال نیک و بد نمی‌کند بلکه آن‌ها با اختیار سرنوشت خود را رقم می‌زنند.

منابع:

۱. قَالَ رسول‌الله ص: الشَّقِیُّ مَنْ شَقِیَ فِی بَطْنِ أُمِّهِ وَ السَّعِیدُ مَنْ سَعِدَ فِی بَطْنِ أُمِّهِ. بحارالانوار، ج ۵، ص ۱۵۲، باب ۶ السعادة و الشقاوة

۲. تفسیر نور الثقلین، ج ۲ (سورة هود (۱۱): الآیات ۱۰۳ الی ۱۰۹)، ص: ۳۹۴

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰