زندگی یعنی روابط پایدار و صمیمانه

۹ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

صله رحم یعنی نیکی کردن به پدر ومادرها

گفتگو، خنده و ارتباط عاطفی و اجتماعی مستمر با خویشاوندان موجب رشد و ارتقاء علاقه اجتماعی در فرزندان می‌شود. تحقیقات نشان داده که صله رحم و تعاملات مناسب بین بستگان و خویشاوندان علاوه بر طولانی شدن عمر، تعادل در روان و کاهش اضطراب و ناراحتی‌ها را در پی خواهد داشت.

وقتی به دیدار پدر و مادر خود می‌رویم و با آن‌ها با خوش‌رویی و گفتار نرم برخورد می‌کنیم، از حال آن‌ها باخبر می‌شویم در حقیقت برای آن‌ها احترام و ارزش قائل شده ایم. البته حد و اندازه این محبت و نیکی باید در شأن آن‌ها باشد. (۱ (

امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام بزرگ‌ترین تکلیف الهی را نیکی به پدر و مادر می‌داند. (۲)

منابع:

.۱ برداشتی از مقاله آثار صله‌رحم از دیدگاه اسلام و روان‌شناسی و کاربردهای تربیتی آن، پدیدآورنده مقاله: غباری بناب باقر، فقیهی علی‌نقی، قاسمی پور یدالله،، فصلنامه تربیت اسلامی، پاییز و زمستان، ۱۳۸۶ ص ۱۸ و ۱۹

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۱

نگاه عاشقانه

اگر همسران سعی کنند کارهایی را انجام دهند که همدیگر را خوشحال و راضی نگه‌دارند روابط بین خود را مستحکم‌تر می‌کنند.

اهمیت دادن به علایق یکدیگر از امور دیگری است که هم عشق و صمیمیت بین همسران را به ارمغان می‌آورد هم موجب افزایش اطمینان و اعتماد بین آن دو می‌شود.

افزایش اعتماد بین زن و شوهر سلامت روانی خانواده ا افزایش می‌دهد. (۱ (

امام رضا علیه‌السلام می‌فرمایند: «هیچ فایده‌ای به کسی نمی‌رسد بهتر این‌که برایش بانویی باشد که نگاه کردن به او و هم‌نشینی با او موجب شادمانی همسر باشد و  در غیاب امانت‌دار امانت‌دار و حافظ حریم خویش و خانواده واموال شوهر باشد». (۲)

البته شوهر هم باید این ویژگی‌ها را داشته باشد و آرامش و شادی را  برای زن فراهم آورد و حریم خویش را در غیاب همسرش حفظ کند. در این حدیث بر اهمیت نگاه‌های محبت‌آمیز همسران بر یکدیگر اشاره‌شده است.

منابع:

۱. برداشتی از مقاله خانواده و روابطِ همسران از دیدگاه حضرت امام رضا (ع)، مجله پاسدار اسلام، آذر ۱۳۸۵، شماره ۳۰۰

۲. اصول کافی (ط - الإسلامیة)، ج ۵، ۳۲۷

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۱

صله رحم در روان شناسی

صله‌رحم یکی از نیازهای روان‌شناختی انسان هست که باعث آرامش انسان و کمتر شدن اضطراب‌ها و همچنین خشنودی خداوند متعال می‌شود.

وقتی انسان‌ها با یکدیگر ارتباط صمیمانه برقرار می‌کنند و  بدون هیچ توقعی توجه و کمک می‌کنند این احساس که ما برای همدیگر ارزش قائلیم در وجود آن‌ها افزایش می‌یابد.

 صله‌رحم علاقه اجتماعی را بالا می‌برد. ممکن است ما در این رفت‌وآمدها با مشورت بتوانیم راه‌حلی را برای برطرف کردن مشکلات زندگی و تجربیات مفیدی را به دست آوریم.

منابع:

غباری بناب باقر، فقیهی علی‌نقی، قاسمی پور یدالله، مقاله آثار صله‌رحم از دیدگاه اسلام و روان‌شناسی و کاربردهای تربیتی آن، فصلنامه تربیت اسلامی، پاییز و زمستان ۱۳۸۶

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۱

ارتباط با خویشاوندان

ارتباط  با خویشاوندان و نیکی کردن به آنها  می تواند در شادی و نشاط انسان تاثیر زیادی داشته باشد. مخصوصا اگر این ارتباط با بستگان و فامیل های نزدیک صمیمی تر و در حد مناسب خود باشد.

بدیهی است که این رفت و آمد اگر همراه با خوش گفتاری و خوش اخلاقی و مثبت نگری باشد آرامش بخش است نه همراه با کنایه های ناپسند و گفتارهای آزاردهنده و چشم و هم چشمی.

چنانکه در اسلام دوری از اذیت و آزار دادن خویشاوندان یکی از مصداق های صله رحم ذکر شده است.(۱)


منابع:
بحارالأنوار ج ۷۱، ص ۸۸

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۱

سپاسگزاری کردن از همسر

سپاسگزاری زن و شوهر نسبت به یکدیگر هم می‌تواند آشکار باشد هم پنهان. در سپاسگزاری آشکار کارهای خوب همسر خود را یادآوری می‌کنیم و از او تشکر می‌کنیم.

تشکر زبانی علاوه براینکه صمیمیت بین زوجین را افزایش می‌دهد احساسات مثبت و عاشقانه را بر می‌انگیزد و آندو را بر محبت کردن به یکدیگر تشویق می‌کند. (۱)

البته این کار پسندیده و شایسته منحصر در روابط زوجین نیست بلکه درتمام روابط اجتماعی بین انسان‌ها باعث پایداری روابط می‌شود.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: «اگر کسی به شما محبّتی کرد شما هم محبّت او را جبران کنید و اگر نتوانستید لااقل از او تشکر نمایید، این تشکر شما پاداش او خواهد بود.»(۲)

منابع:

۱. عباس پسندیده (۱۳۹۱)، کتاب رضایت زناشویی، قم، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، ص ۱۴۴

۲. بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج ۷۴، ص ۱۵۲

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۱

خریدن هدیه ومیوه برای خانواده

هدیه دادن علاوه براینکه نوعی احترام وارزش گذاشتن حساب می‌شود موجب الفت و علاقه مندی بیشتر بین زن و شوهر می‌شود، مخصوصاً اگر این هدیه در مناسبت‌ها و اعیاد باشد که شادی رادر زندگی زناشویی چند برابر می‌کند.

زوجین در هر سنی که باشند تفاوتی ندارد می‌تواند از این طریق خوشنودی و نشاط را برای همدیگر به ارمغان بیاورند. در اسلام سفارش شده است که سعی شود در اعیاد و مناسبت‌ها رفاه و آسایش خانواده بیشتر تأمین شود البته تأمین رفاه باید مناسب درآمد سرپرست خانواده باشد. (۱)

امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «هر میوه‌ای که همه مردم از آن می‌خورند، باید به خانواده‌اش بخوراند و خوراکی‌هایی که مخصوص ایام عید است و در غیر ایام عید به آن‌ها نمی‌رساند، در روزهای شادی وعید به آنها برساند.»(۲)

«اگر کشوری اسلامی و پیرو قرآن باشد که برنامه آن عمل کردن مردمان به قسط و عدالت است، همه مردم به چیزهایی دسترسی خواهند داشت که برای ایشان بسنده است، حتی چیزهایی که در مراسم عید به آنها نیاز پیدا می‌شود.

آیا عید ویژه ثروتمندان است؟ مگر از کجا آمده‌اند؟ مگر مسکینان آدم نیستند؟ آیا جامعه برادری اسلامی باید چنان باشد که بخشهایی از آن سرگرم مراسم عید و شادمانی باشند و غرق در انواع تجمّل‌های نفسانی و خواستهای شیطانی و بخشهایی دیگر در خاک بنشینند و در غم نانی باشند و حفظ جانی؟ آیا آموزشی که امام صادق «ع» داده است (اینکه برای عائله‌ها در ایّام عید باید خوراکهایی افزون و شیرینیهایی رنگارنگ فراهم آورد)، تنها شامل فرعونان کاخها می‌شود و خاک‌نشینان کوخ‌ها و دیگر مستضعفان کوی‌ها و برزن‌ها هیچ حیثیّت و کرامتی ندارند و نباید به حال آنان توجّه شود؟»(۳)

منابع:

۱. ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره ۲۶

۲. الکافی (ط - الإسلامیة) / ج ۵ / ۵۱۲

۳. الحیاة / ترجمه احمد آرام؛ ج ۶؛ ص ۲۰۸

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۱

استقبال از شوهر

مردی که صبح برای کسب روزی حلال از خانه بیرون می‌رود و سختی‌هایی را متحمل می‌شود وقتی با ذهن وجسمی خسته به خانه برمی گردد توقع دارد با خوشرویی و گشاده رویی همسر خود مواجه شود و با گفتگوی مناسب همراه با تکریم و احترام خستگی کار را از تن به در کند و به آرامش برسد.

ولی اگر همسر به محض آمدن شوهر به خانه از او گله کند و با سخنان منفی و ناراحت کننده از او استقبال کند نه تنها شوهرش به آرامش نمی‌رسد بلکه ممکن است این گفتگو منجر به بحث و مشاجره شود. (۱)

مردی به محضر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آمد و عرضه داشت: من همسری دارم که هرگاه وارد خانه شوم به استقبالم می‌آید و چون می‌خواهم از منزل بیرون روم بدرقه‌ام می‌کند. هرگاه مرا اندوهگین ببیند می‌گوید چه چیزی تورا اندوهگین کرده است؟ اگر برای مخارج زندگی‌ات ناراحتی، مطمدن باش که دیگری (خداوند متعال) عهده دار آن می‌باشد. اگر برای آخرت غصه می‌خوری خدا اندوهت را زیاد کند. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: خداوند (در روی زمین) کارگزارانی دارد و این زن یکی از آنها است و برای او نصف پاداش شهید می‌باشد. (۲)

منابع:

۱. ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره ۲۶

۲. وسائل الشیعة، ج ۲۰، ص ۳۲

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۱

آیا هدیه گران قیمت بهتر است؟

مردها فکر می کنند برای اینکه به همسرشان محبت کنند و علاقه خود را  به آن ها نشان دهند باید کارهای بزرگی انجام دهند یا هدیه بزرگی برای آن ها تهیه کننددر حالی که زنان حتی کارهای کوچک و جزئی مردان را زیر نظر دارند و ارزیابی می کنند.

اگر مرد از بضاعت مالی خوبی برخوردار نباشد برای تهیه هدیه گران قیمت خود را به سختی می اندازد و در مدیریت مالی خانواده خود به مشکل برمی خورد.

مردها می توانند با دادن شاخه گل یا نوشتن نامه یا پیامک عاشقانه  همسر خود را خوشحال کرده و عشق و محبت خود را در دل همسرشان شعله ور کنند.این ویژگی زنان شاید متاثر جزئی بینی آنها باشد.

منابع:

روحانی(1385)،مقاله11 نکته حیاتی برای ایجاد محبت در زندگی زناشویی ،مجله پرسمان،شماره 49

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۱

محبت کلامی بین همسران

محبت کردن و مهرورزی یکی از اصول زندگی زناشویی است. ما در طول زندگی خود در شبانه‌روز سعی می‌کنیم به اطرافیان خود محبت کنیم اما از محبت به خانواده مخصوصاً همسر خود غافل هستیم. پیامبر اسلام (صلی‌الله علیه و آله و سلم) بر محبت کردن به‌صورت کلامی و گفتن جمله «دوست دارم» تأکید کرده‌اند (1).

درست است که این حدیث خطاب به مردها است اما زنان هم باید احساسات خود را ابراز کنند. چون زن‌ها نسبت به ابراز محبت از طریق شنیداری حساس‌تر و علاقه‌مندتر هستند شاید این ویژگی به خاطر این است که عاطفه زنان بیشتر از مردان است، پس مردها باید محبت کلامی بیشتری نسبت به همسر خود داشته باشند. علاوه بر این موارد ابراز محبت باعث تخلیه احساسات و ارضای نیازهای هیجانی بین زوجین می‌شود.

منابع:

1.قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله علیه و آله و سلم: قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ إِنِّی أُحِبُّکِ، لَا یَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً؛ الکافی (ط - الإسلامیة)، ج 5، 569

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۱