زندگی یعنی روابط پایدار و صمیمانه

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

احساس نوجوانی

همان‌طور که در ابتدای تولد باید با بچه‌ها بازی‌های کودکانه انجام بدهیم و با زبان خودشان با آن‌ها حرف بزنیم تا رشد ذهنی و عقلی آن‌ها کافی باشدو احساس کنند که ما به آن‌ها توجه داریم.

کودک وقتی‌که بزرگ‌تر شد و به سن نوجوانی رسید هم باید هوای او را داشته باشیم و ممکن است «احساسات ناکامی، سردرگمی، ناتوانی در تصمیم‌گیری، ترس از مرگ، احساس تنهایی، احساس عدم‌کفایت در مسئولیت‌های اجتماعی به او دست دهد که  اقتضاء این سن همین است.»(۱)

 پیامبر اسلام تأکید کرده است که در هفت سال اول زندگی، انسان آقاست و آزادی بیشتری دارد در هفت سال دوم مطیع است و در هفت سال سوم وزیر است و باید با او مشورت کرد چون هر سنی خصوصیات و احوالات خودش را دارد و با توجه به آن ویژگی‌ها باید با فرزندمان رفتار کنیم. (۲)

منابع:

  1. بررسی تغییر تدریس درس بلوغ و نوجوانی بر تغییر نگرش دانش آموزان نسبت به مسائل و مشکلات دوران بلوغ، مجله علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال دوم، اسفند ۱۳۸۴
  2. بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج ۱۰۱، ۹۵، باب ۲ فضل الأولاد و ثواب تربیتهم و کیفیتها .....

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

بچه ها تقلید می‌کنند

ارزش‌ها همان بایدها و نبایدهایی است که بر اساس فرهنگ جامعه و خانواده شکل‌گرفته است. هر خانواده‌ای هم برای خودش ارزش‌هایی دارد که آن‌ها را می‌پسندد و بعضی از کارها و رفتارها را نمی‌پسندد. مثلاً در خانواده ما باحجاب بودن ارزش دارد  یا درس خوندن زیاد و یا کار کردن مداوم اهمیت زیادی دارد.

بچه های ما همان  ارزش‌هایی را که می‌پسندیم و به آن ها علاقه داریم را یاد می‌گیرند و با ما همانندسازی می کنند. هر رفتار و اعمال که ما انجامش بدهیم بچه ها هم آن ها را تکرار می کنند. پس باید مواظب باشیم که چه چیزهایی را به بچه‌ها یاد می دهیم.

منابع:

1.     عوامل مؤثر بر شکل‌گیری ارزش‌ها در خانه و مدرسه، نوابی نژاد، شکوه؛ مجله پیوند، شماره ۴۲۰، مهر ۱۳۹۳، ص ۳ تا ۶

2.     بررسی تربیت کودک در روایات اسلامی و سیره عملی اهل بیت(علیهم السلام)، مجله شمیم، یاس آذر ۱۳۸۴، شماره ۳۳

 

 

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰

بازی های دوران کودکی

بازی کردن یکی از مسئله های مهم در دوران کودکی است. معمولا ما بزرگترها وقتی که از کار کردن و انجام کارهای روزانه خسته می شویم زمانی را برای تفریح اختصاص می دهیم یا سراغ ورزش های مثل بازی فوتبال می رویم اما بازی کردن و تفریح جزو کارهای اساسی و روزانه بچه ها هستش و اصلا بچه ها با بازی کردن زندگی می کنند و افکارشان را بیان می کنند و ذهنشان رشد می کند.

بازی با همسالان علاقه اجتماعی کودکان را بالا می برد . وقتی کودک سعی می کند در طول بازی کردن معماها و مشکلات رو حل کند تا بهتر بتواند بازی کند یاد می گیرد که توی زندگی گاهی اوقات مشکلاتی پیش می آید که باید آنها را برطرف کرد.

امام موسی کاظم(ع) می فرماید:«شایسته است کودک به هنگام خردسالی بازیگوش باشد تادر بزرگسالی صبور و شکیبا شود.»

منابع:

1. تبیین ابعاد تربیت کودک در در نظام خانواده از دیگاه اسلام، کیان مریم، فصلنامه علمی ترویجی اخلاق، س ۵، شماره ۱۸، تابستان ۱۳۹۴، ص ۳۵-۹

2. بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏57، باب 41 ص: 361

بازی کودکان
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

احترام گذاشتن به فرزندان

از نظر روانشناسان سالهای اولیه زندگی هر فرد نقش زیادی در شکل گیری شخصیت او در آینده دارد.در دنیای امروزی با پیشرفت تکنولوژی مثل ماهواره ها و وسایل ارتباطی دیگر تربیت کودک پیچیده تر شده است(۱)

یکی از مسائل مهمی که رعایت کردن آن لازم است احترام گذاشتن به فززندان و ارزشمندی آنهاست. اگر ما به بچه هایمان احترام بگذاریم آنها یادمی گیرند چطوری هم برای خودشان و هم برای دیگران ارزش قائل باشند.(۲)

در معارف اسلامی هم به تکریم و احترام به فرزندان اشاره شده است و به معاشرت خوب با آنان تأکید شده است.(۳)مثلا وقتی که می خواهیم بچه هایمان را صدا بزنیم از القاب زشت استفاده نکنیم که هم  احترام نگذاشتن را یاد می گیرند  هم اعتمادبه نفسشان را پایین می آوریم.

منابع:

۱. تبیین ابعاد تربیت کودک در در نظام خانواده از دیگاه اسلام، کیان مریم، فصلنامه علمی –ترویجی اخلاق، س ۵، شماره ۱۸، تابستان ۱۳۹۴، ص ۳۵-۹

۲. اهمیّت و نقش تربیتی تکریم کودکان و برخی راهکارهای عملی، مهناز بتول 

۳. وسائل الشیعة، ج ۲۱، ۴۷۶، ۸۳ - باب استحباب تعلیم الصبی الکتابة ...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰