زندگی یعنی روابط پایدار و صمیمانه

۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

رضایت زوجین از یکدیگر (1)

همنشینی با همسر

رضایت زوجین از زندگی با یکدیگر در رفتار و کلام و احساسات و افکار آنها در طول روز نمایان می­شود. رضایت زوجین از همدیگر نشانه هایی دارد که عبارتند از:

  1. با وجود مشغله های دیگر ازجمله دغدغه های شغلی و غیره تا زمانی برای باهم بودن وقت اختصاص می­دهند.
  2. به یکدیگر اعتماد دارند و به دنبال چک کردن یکدیگر نیستند.
  3. با وجود مشغله های زیاد نیازهای همسرشان را به موقع تامین می­کنند.
  4. به نظرات همسر خود احترام می­گذارند هرچند که با آن مخالف باشند.(1)

در اسلام همنشینی با خانواده نزد خداوند از اعتکاف محبوب تر است.(2)   

منابع:

  1.   http://rasekhoon.net/lifestyle/show/1373896    
  2. میزان الحکمة،ج4،ص287
۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰

چقدر به حرف های همسرم گوش می دهم؟

گوش دادن فعال

در یک ارتباط دوطرفه خوب گوش کردن به اندازه خوب صحبت کردن اهمیت دارد.وقتی که همسران در هنگام صحبت کردن با یکدیگر به دقت به همدیگر گوش می دهند نشان می دهند که در همان لحظه تمام دغدغه آنها آگاهی از نیاز و احساسات همدیگر است. گوش دادن به صحبت های همسر یکی از راه های همدلی کردن با اوست.

گوش دادن مناسب و فعال با شنیدن عادی رایج میان بعضی از زوج های جامعه فرق دارد.گوش دادن گاهی اوقات به نیت مچ گیری و ذهن خوانی و ...انجام می شود ولی گوش دادن فعال با قصد شناختن علایق و احساسات و نیازهای همسر صورت می­ گیرد.(1)

حضرت امیرالومنین علی علیه السلام در مورد اهمیت گوش دادن می فرمایند:هرکس خوب گوش کند،زود بهره مند می شود.(2)

منابع:

  1.  https://hawzah.net/fa/Magazine/View/3992/7952/103843
  2.  غرر الحکم و درر الکلم ،ص670 ،ح1590
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

تفاوت های شخصیتی و تعارض زناشویی

تفاوت های شخصیتی زوجین

فرد از ابتدای زندگی با دنیای پیرامون خود آشنا می‌شود و با دیگران مخصوصاً پدر ومادر خود ارتباط برقرار می­کند و نسبت به رفتار و هیجانات آنها، واکنش رفتاری و هیجانی نشان می‌دهد. تربیت و خصوصیات منتقل شده از پدر و مادر و واکنش‌های رفتاری و هیجانی  خود فرد و افکار او شخصیتش را شکل می‌دهند.

ویژگی‌های شخصیتی بر درک و تعامل دوطرفه زوجین تأثیر بسزایی دارد.یکی از تفاوت‌های شخصیتی برونگرایی و درونگرایی است. تفاوت‌های شخصیتی در زندگی زناشویی ممکن است باعث عدم تفاهم و تعارض و سردی روابط زوجین شود. (2)

آگاهی از این تفاوت‌ها و برخورد و واکنش مناسب با آنها زمینه مشاجره بین زن و شوهر در امور روزانه زندگی را کاهش می‌دهد. گاهی اوقات آگاهی‌های لازم در مورد تفاوت­های شخصیتی میزان طلاق را کاهش می‌دهد.البته لازم است زوجین قبل از ازدواج با مراجعه به مشاور و خدمات مشاوره‌ای مناسب به تفاوت‌های شخصیتی آگاهی پیدا کنند.(2)

منابع:

1.   http://www.sid.ir/FileServer/SF/3241394H0112

2.  http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/12451

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

مهارت های ارتباطی زوجین

معاشرت با همسر

مهارت‌های ارتباطی شامل ارتباط کلامی و غیر کلامی می‌شود. وقتی زوجین با کلام و چهره خود نسبت به احساسات و افکار خود واکنش نشان می‌دهند زمینه درک بیشتر و دوطرفه بین آندو بیشتر می‌شود. البته هرچقدر این واکنش‌ها مثبت و ناشی از برداشت مطابق با واقعیت باشد نتیجه ارتباط و تعامل بین زوجین بهتر و مفیدتر است. مهارت‌های ارتباطی تعاملات سازنده بین زوجین را به ارمغان می‌آورد.

نحوه ارتباط برقرار کردن، در رضایت فردی زوجین و حل تعارضات زناشویی نقش بسزایی دارد. وقتی که یک ارتباط سالم بین زن و شوهر شکل می­گیرد آندو باهم صحبت می‌کنند و با تبادل احساسات و افکار برای مشکلات زندگی خود راه حل مناسبی پیدا می­کنند. (1)

قرآن ملاک ارتباط و تعامل شوهر با همسر خود را عرف، شرع و رفتار جوانمردانه می‌داند. (2)

منابع:

  1. http://jwfs.alzahra.ac.ir/article_2752.html
  2. https://hawzah.net/fa/Magazine/View/3674/3695/20557
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

خیانت به همسر

خیانت به همسر

خیانت به همسر یکی از بزرگ‌ترین ظلم‌هایی است در زندگی زناشویی در حق خیانت دیده می شود. افرادی که به همسر خود خیانت می­کنند معمولاً از همسر خود رضایت کمتری دارند یا میل جنسی افراطی و افسارگسیخته دارند و نسبت به ارزش‌های اخلاقی بی‌توجه هستند. عامل مؤثر دیگر در این مسئله کمبود محبت و نداشتن ارتباط درست و صمیمانه بین همسران است. (1)

گاهی اوقات در اثر نداشتن ارتباط عاطفی و کلامی مناسب و کافی بین زن و شوهر رابطه سرد می­شود و به‌مرورزمان عدم ارتباط عاطفی و احساسی میان زوجین منجر به خیانت عاطفی و جنسی می شود.

حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) خیانت را رأس و اوج نفاق و کفر می‌داند. البته معنای این روایت خیانت در هر زمینه‌ای اعم از خیانت به ملت، خیانت زناشویی و ... را در برمی‌گیرد. (2و3)

منابع:
1. http://rasekhoon.net/lifestyle/show/1365747

2. غرر الحکم : (۵۲۲۷)

3. غرر الحکم :(۵۲۶۰)

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰